Alla inlägg under mars 2021

Av endagitagetbloggen - 26 mars 2021 16:49

Dagarna går fort, har nyss kommit hem, hängt av mig jackan och fått av mig skorna. Solen har varit framme och värmt oss, iaf, lite grann idag.

Kisse sitter i fönstret, jagat en fluga som som hon lyckades fånga och ätit upp..dagens lilla proteintillskott :)

Ska göra i ordning några påsk kort som ska åka med posten...

 

Skickade ett hop pysslat halsband till en kompis, visste inte vilken sten/kristall hon ville ha och kunde inte fråga heller , det skulle bli en överraskning. tog en sten jag vet är hennes favorit färg. Kul att ge och (förhoppningsvis) kul att få. Förhoppningsvis blir hon glad, hoppas det..

Blev glad på morgonen när jag tittade till min lilla odling, det tar sig....det gick snabbt

 

litet litet liv som sträcker sig försiktigt upp mot solen..man blir glad av grönt fast än är det väldigt smått.

Ska idagarna peta ner resterande frön med paprika och gurka. Det blir rätt trångt på fönsterbrädan sedan krukorna får ta och tränga ihop sig

Tog en tur förbi affären igår, det är helg idag så man får unna sig något gott..

 

Blev  lite nödproviant inför helgen, det sk "överlevnadskittet".. det är gott med godis. ska bara vara hemma i kväll, villket jag trivs bra med. Får hitta på något att göra på hemma fronten, tiden brukar gå fort och alltid finns det något att pyssla med. Om inte annat så har jag ju mitt godis:)


Av endagitagetbloggen - 24 mars 2021 18:05

Här kommer en gammal god klassiker.
Kakan blir lite seg, mossliknande och mycket saftig.
Observera att kakan bör gräddas direkt efter att det heta vattnet hällts i....


MOSSKAKA

2ägg
2dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1dl potatismjöl
2tsk bakpulver
1dl kokande vatten
Ev smaktillsats: 2tsk vaniljsocker eller rivet skal av En halv citron

# vispa ägg och socker pösigt
# blanda vete- och potatismjöl med bakpulver och ev smaktillsatsen. Rör ner blandningen i äggsmeten.
# Tillsätt det heta vattnet under omrörning
# Häll smeten i en smord o bröad form som rymmer ca 1 1/2 liter.
# Grädda i ugnen nedre del
200 grader i ca 30 min.

Av endagitagetbloggen - 18 mars 2021 11:44

Blev en promenad i solskenet
den ena foten framför den andra
i en rask promenad
blev ett par steg..
nötte skosulorna
Och avverkade ett par km
är glad och tacksam
jag hade bra sällskap med mig
tack syrran
du är bäst
tiden gick snabbt
när vi knatade och småpratade
pippifåglarna var pratsamma
surrade mer än oss
sjöng lite sånger för oss
med sitt livliga vackra
upplyftande och trevliga kvitter
det skulle vara väldigt tyst
Om inga fåglar fanns
små varelser
men med stark och vacker "röst"
det är fint med fåglar
som bjuder oss på sång
Har travat upp
en hög med böcker

Håller på att beta av hela högen
en i taget...

hoppas dom är bra...
Blev både nya
begagnade
Och rea böcker

läst ut 2st
nu håller jag på med 3:dje

Tänkte umgås och hänga med Pierre
nu ett tag
Några kvällar framöver
trevligt
få sällskap
av Pierre:)

och få tillfälle att försvinna in i böckernas värld ett tag.....

Av endagitagetbloggen - 17 mars 2021 10:49

Framröstad som sveriges nationalblomma blev...liten blåklocka

     

Landets botaniska regional föreningar har under sommaren 2020 fått nominera blommor till omröstningen om Sveriges national blomma, väldigt många var intresserade och var med och röstade

resultatet av röstningen presenterades den 13 Mars

Favoriter var bla Linnea, Liten blåklocka, Hästhov, Styvmorsviol..men liten Blåklocka tuffade ifrån och tog hem utnämningen att bli Sveriges national blomma 

Finalisternas placering blev:

1) liten blåklocka

2) linnea 

3) styvmorsviol

4) hästhov

5) midsomarblomster

6) smultron

7) lingon

8) skogsstjärna

9) rödklöver

10) blåbär

 


Av endagitagetbloggen - 17 mars 2021 08:21

Marabou popcorn
Godare än förväntat
Blev faktiskt en favorit...

Den köper jag fler gånger...

Av endagitagetbloggen - 16 mars 2021 08:27

Text från nätet..(okänd)

    

...You can't control how some people

Will treat you or what they'll say

about you, but you can control

how you react on it...

Av endagitagetbloggen - 13 mars 2021 11:26

Suttit och pysslat och gjort några kristall halsband...

Dessa blev med bergskristall, ametist och amazonit...

Skapa flashcards