Alla inlägg under januari 2021

Av endagitagetbloggen - 30 januari 2021 12:55

Blev sugna på något gott men enkelt, så valet föll på rulltårta, det är snabbt..bara vispa ihop och grädda 5minuter..sen klart..


Rulltårta  ( ugnen 250grader)

Smet:
3 ägg
1 1/2 dl socker
5 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
100g smör
1 1/2 florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 msk kallt kaffe

Vispa ägg o socker pösigt
Blanda övriga torra ingredienser o vispa ihop.
Smörj ett bakplåtspapper med smör eller olja.
Bred ut smeten 30x40cm
Grädda (mitten ) i ugnen i 5 min
Stjälp upp kakan sedan på ett annat sockrat bakplåtspapper och dra bort det gamla pappret
låt svalna.
Rör ihop smörkrämen
Och bred över den svalnade kakan
Rulla ihop på långsidan
Skär upp i bitar

...sedan är det bara att avnjuta kakan..:)

Av endagitagetbloggen - 29 januari 2021 15:32

Här kommer ett inlägg från mig , hittade ett kopierat papper i min hylla som jag sparat, det är ett utdrag från Susannes bok. Det kan vara intressant att veta hur gamal sin katt kan tänkas vara omvandlat till mäniskoålder. Gäller att tänka sig för när man skaffar katt, för en del katter kan bli rätt gamla och man vill ju gärna ge dem ett livslångt hem..med mycket gos och kärlek, för det är dom värda.
Tyvärr finns det många hemlösa katter här i vår värld..men tur var också många kissar som hamnar i bra hem och har det bra....

Kan föresten tipsa om Susanne Hellman Holmströms kattböcker, de är bra.
Trevlig läsning och alltid bra få lite tips o råd om man behöver det
Har letat runt lite på olika kattböcker och har läst bla några stycken av hennes 
Här är en av hennes böcker ..


Av endagitagetbloggen - 28 januari 2021 11:04

Vilken väg eller beslut man än tar
så kommer man till framtiden

Av endagitagetbloggen - 25 januari 2021 16:38

Månen...

Av endagitagetbloggen - 25 januari 2021 14:17

Nä nu är det bara gå ut och skotta taket...

Av endagitagetbloggen - 23 januari 2021 18:05

 

finns att köpa smycke

i form av en symbol

som ser ut som en liggande 8:a

ni vet

evighets symbolen

infinity

jag vet ialla fall en sak

som är evig/oändlig

-disken

fanken också

den tar ALDRIG slut

evigheten skulle symboliseras

av en diskborste

men vem vill gå runt

med ett smycke med en symbol

av en diskborste i silver runt halsen

känns inte

lika Kärleksfullt, romantiskt och djupt...

nä jag tror vi behåller den liggande 8:an

men tanken slog mig

när jag såg mitt berg av diskhög

jag diskar, diskar, diskar...

men högen är snart tillbaka

liksom en evighet

dock ingen glamourös lördag kväll

även fast det blir  bubbel...diskmedel bubbel :)

strax ska jag göra annat, men nu ska jag ta tag i disken...

hej från mig   


Av endagitagetbloggen - 23 januari 2021 11:25

..även snögubben fryser

gott..gott..varmt och skönt sa snögubben och smälte i en kopp varm choklad

Av endagitagetbloggen - 16 januari 2021 16:53

Så här kanske det kan tänkas se ut kring middagsborden i covid tider...


Jag var förbi familjen , i dessa tider umgås man bara med de närmaste o knappt det..

Blev mexican style idag

Gott och enkelt

På väg hem......

Skapa flashcards